Spring til indhold

Åbning af Design Trade Messe

Handels- og europaministeren talte ved åbningen af Design Trade Messe i Bella Centeret den 28. august. 

Vi kender det såmænd fra når vi er på ferie: Hvor er mange ting dog bare billigere når man er i udlandet. At gå ud og spise, at købe noget at drikke – eller tasken man finder på markedet.

Så kommer man hjem og synes man bliver flået når man skal handle ind til aftensmad.

Men så tænker man lige et øjeblik på Norge. Jeg ka huske helt fra min barndom hvordan vi talte om at en agurk koster fem hundrede kroner i Norge, og så gøs vi ved tanken og synes alligevel ikke det var så slemt i Danmark 

I dag handler ikke om ferie og agurker. Men jeg gjorde mig tankerne, fordi det grundlæggende spørgsmål vi stiller os selv i den moderne verden er dette enkle:

Hvorfor skal man købe dyre danske varer, når man kan få meget billigere varer sejlet hertil fra lande på den anden side af kloden?

Et glas er et glas og en stol er en stol – hvorfor betale en masse mere for det ene frem for det andet?

Det behøver jeg ikke fortælle jer om.

I bor alle sammen i hjem med mindst én PH lampe og et antal stole, sofaer, borde, biler, bestik, badeværelser og alt muligt andet, som I omhyggeligt har valgt fordi I kan li designet.

I kunne have fået lamper, møbler, isenkram til en tiendedel eller mindre.

Jeg selv har et B&O anlæg hængende hjemme på væggen. Det spiller, og det spiller godt, men det er jo ikke mindst fordi jeg synes det er så smukt at se på, at jeg har brugt ganske mange penge på netop det, i stedet for en sort plastickasse fra Aldi til 299.

Sandheden er så faktisk at mit B&O anlæg ikke virker for tiden. Jeg har fire børn, heraf to legeglade drenge, og det er lidt mere end man kan forlange at noget anlæg skal stå model til.

Men det siger noget, at jeg lader det hænge og ikke piller det ned.

Vi køber design, fordi vi har råd til det. Fordi det beriger vores hverdag, gør vores hverdag mere komfortabel, giver os højere livskvalitet.

Hvorfor er vi i Danmark gode til design – hvorfor er vi blandt nogle af verdens dygtigste?

Det er der givetvis mange og gode forklaringer på, som folk med mere forstand på den slags end jeg kan gi.

Men én af grundene er naturligvis, at vi har en bred og stærk og købedygtig middelklasse.

Vi har som samfund gennem generationer stræbt efter at brede velstanden og kundskaberne ud til så stor en del af befolkningen som muligt.

Uddannelse og velstand, ikke til de få, men til det store flertal har været målet.

Vi har skabt et samfund, hvor få har for meget og færre har for lidt.

Hvad betyder det?

Ja det betyder blandt andet at vi i modsætning til mange andre lande ikke har en stor gruppe i samfundet, for hvem tilværelsen stort set handler om overlevelse.

Langt den største del af den danske befolkning tilhører den middelklasse, der har muligheder og frihed til at gøre hverdagen rigere, blandt andet med design.

Vi har gennem mange generationer givet plads til mennesker, der har gjort ordinære brugsgenstande til ekstraordinære oplevelser for den brede befolkning.

Jeg behøver ikke nævne navnene på de mange fyrtårne Danmark har fostret, vi kender dem.

Den danske ide om frihed og lighed har givet dem plads og inspireret dem til at udvikle deres produkter, og vores velfærdssamfund har gjort mange af os andre i stand til at købe deres produkter.

Derfor står vi, Danmark, i en unik situation.

For hvad sker der i verden omkring os?

Middelklassen vokser. Middelklassen vokser vildt, når man kigger på verden i disse år.

Vi ved det sker i Kina, vi ved det sker i Brasilien, Indien og Rusland. Vi ved at det i høj også er ved at ske i Afrika.

De kommende syv år vil middelklassen på verdensplan blive næsten fordoblet, og stige til flere end 3 milliarder mennesker kloden rundt.

De kræfter middelklassen slipper løs er større og vildere end vi kan forestille os.

Også når det handler om økonomi, og vores muligheder herhjemme for at eksportere nogle af de produkter, vi er allerbedst til at fremstille.

40 procent af Danmarks samlede eksport er ”upmarket” produkter.

Vi har en stolt tradition for design, vi ved vi kan levere varen. Det beviser I der er til stede med jeres produkter i de her tre dage meget overbevisende.

Flere end 85.000 arbejdspladser i Danmark er knyttet til vores evne til at skabe og eksportere design. Og potentialet er i sagens natur meget, meget større.

Det er min opgave at hjælpe med at indfri det potentiale.

Derfor bakker jeg også helhjertet op om Design Trade Messen.

Og vi har behov for København som spydspids.

Internationale gæster og indkøbere oplever bedst dansk design i Danmark.

Vi har lanceret nye vækstmarkedsstrategier og åbner i år tre nye innovationscentre i Indien, Brasilien og Sydkorea for at hjælpe med at skabe partnerskaber for danske virksomheder.

Og Eksportrådet kan allerede i dag hjælpe med international speed dating her på messen. Hvor designere og virksomheder matches med 20 af Eksportrådets rådgivere fra hele verden.

Her kan I få råd om de første skridt, når I overvejer det allerførste eksportmarked eller om de svære valg, når I skal ind på nye vækstmarkeder.

Det er i sidste ende jer, som skal sikre, at vi får yderligere gang i eksporten. Men i regeringen vil vi gøre, hvad vi kan for at bakke op.

Tak til Bella Center, udstillere og interesseorganisationer, som arbejder for at gøre messen til et internationalt samlingspunkt for det håb om et rigere og bedre liv for almindelige mennesker, som design dybest set repræsenterer.

Så hermed: Velkommen til Design Trade Messe!