Spring til indhold

400 mia. kr. i forretningsmuligheder for danske virksomheder, som vil investere i Verdensmålene

31.01.2019  12:35
Det fremgår af en ny rapport “The Sustainable Development Goals - A World of Opportunities for Danish Businesses”, der i dag lanceres af udviklingsminister Ulla Tørnæs. Rapporten opfordrer danske virksomheder til at orientere sig mere mod vækst- og udviklingslande, fordi en høj økonomisk vækst vil øge efterspørgslen og skabe store forretningsmuligheder for danske virksomheder i netop disse lande.

Rapporten konkluderer, at Verdensmålene åbner nye forretningsmuligheder for danske virksomheder på op mod 400 milliarder kroner (60 milliarder USD) frem mod 2030. Det potentiale kan virksomhederne realisere, hvis de kan erobre en andel af de nye muligheder svarende til Danmarks andel af den globale handel i dag.

Muligheder i hele verden – men især stigende i vækst- og udviklingslande
Rapporten vurderer, at de markedsområder med størst potentiale for danske virksomheder, vil være i vækst- og udviklingsmarkeder. De vil udgøre 62% af den globale markedsmulighed i 2030, mens de udviklede markeder forventes at udgøre 38%. Det skyldes bl.a., at den økonomiske vækst i vækst- og udviklingslandene er dobbelt så stor som på traditionelle danske eksportmarkeder. Samtidig er disse lande på et udviklingsstadie, hvor store dele af befolkningen endnu ikke har adgang til f.eks. rent vand og elektricitet. Men i takt med at væksten stiger, ventes disse uopfyldte behov at skabe en reel efterspørgsel på bæredygtige løsninger.
Udviklingsminister Ulla Tørnæs siger:
”Vi når ikke Verdensmålene uden den private sektors innovative løsninger. Samtidig ligger der enorme forretningsmuligheder i Verdensmålene for danske virksomheder i vækst- og udviklingslandene, især hvis man rykker nu og udnytter at man ofte er markedsførende på de bæredygtige løsninger. Det kan være udfordrende at bevæge sig ud på de markeder, men vores ambassader står klar til at hjælpe med ekspertise og netværk, og samtidig bruger vi udviklingsmidler til at afdække risiko og til at fremme partnerskaber”.
Danmark skal udnytte sin frontløberposition
Mange danske virksomheder har allerede taget Verdensmålene til sig og arbejder aktivt med dem i deres strategier og forretningsmodeller. Danske virksomheder har særlige styrkepositioner inden for centrale udviklingssektorer som vand, energi, fødevarer, byer og cirkulær økonomi. I vækst- og udviklingslandene er der store behov og stigende efterspørgsel på nye, bæredygtige løsninger inden for netop disse sektorer. Samtidig er bæredygtighed og innovation en del af danske virksomheders DNA. Det skaber gode rammer for nye danske eksporteventyr, som samtidig bidrager med gode løsninger på Verdensmålene. Det store forretningspotentiale medfører også stigende konkurrence. Danske virksomheder er ikke de eneste, der kan levere innovative, bæredygtige løsninger. Derfor er det vigtigt, at endnu flere danske virksomheder bringer Verdensmålene ind i kerneforretningen.

Download rapporten her.

For yderligere information kontakt:
Presserådgiver, Maria Westh, tlf. 50778664, mail: mawest@um.dk